יום חמישי, 4 במרץ 2010

כי תשא: טעותו של אהרון הכהן

כאשר נחשף משה לאשר התחולל במחנה בעת שהותו בהר הוא פונה אל אחיו במילים קשות:
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן מֶה עָשָׂה לְךָ הָעָם הַזֶּה כִּי הֵבֵאתָ עָלָיו חֲטָאָה גְדֹלָה:
וגם אחרי הסבריו של משה עדיין לא נחה דעתו של משה כפי שנאמר:
וַיַּרְא מֹשֶׁה אֶת הָעָם כִּי פָרֻעַ הוּא כִּי פְרָעֹה אַהֲרֹן לְשִׁמְצָה בְּקָמֵיהֶם
ובספר דברים מגלה למנו משה שסכנת מיתה ריחפה גם מעל אהרון ורק תפילותיו הם שהצילוהו:
וּבְאַהֲרֹן הִתְאַנַּף יְהוָה מְאֹד לְהַשְׁמִידוֹ וָאֶתְפַּלֵּל גַּם בְּעַד אַהֲרֹן בָּעֵת הַהִוא (דברים ט,כ)

האמנם חטא אהרון? מדוע אין אזכור בתורה על כך שנענש? ואם אכן חטא או טעה אהרון- במה בדיוק שהרי עשה את שעשה מתוך אונס ?
מדרש רבא חושף בפנינו את אשר התחולל בראשו של אהרון ברגעים קשים אלו:
"וירא אהרן ויבן מזבח לפניו, נתירא מהזבוח לפניו, אמר אהרן מה אעשה הרי הרגו את חור שהיה נביא, עכשיו אם הורגים אותי שאני כהן מתקים עליהם המקרא שכתוב (איכה ב, כ): אם יהרג במקדש ה' כהן ונביא, ומיד הם גולין"(ויקרא רבא, צו, פרשה י')
ואף רש"י בפרשתנו מוסיף ומסביר שאמר אהרון בלבו:
"מוטב שיתלה בי הסרחון ולא בהם"(שמות,לב,ה,רש"י,ד"ה:ויאמר חג לה' מחר)
אהרון, אם כן, מוכן להקירב את עצמו כדי לגונן ולהציל את ב"י ובלבד שלא יגזר עליהם כליון , הוא כמובן גם מנסה למשוך זמן עד אשר יחזור משה (מבקש את נזמי הנשים כשיודע שהן תסרבנה, מכריז על חג לה' מחר וכד') ומשום כך לענ"ד, אין הקב"ה בא אליו בטענות בגלוי אך למרות זאת נענש אהרון ואף הסתכן בעונש של כליון כפי שגילה לנו משה מאוחר יותר ורש"י מגלה לנו שבכל זאת נענש אהרון:

ובאהרן התאנף ה'. לפי ששמע לכם: להשמידו. זה כלוי בנים...: ואתפלל גם בעד אהרן. והועילה תפלתי לכפר מחצה, ומתו שנים ונשארו השנים: (רש"י, דברים,ט,כ)
מיתתם של נדב ואביהו קשורה אם כן בחטאו של אהרון וכדי להבין מדוע ובמה בדיוק חטא אהרון נפנה אל הסיפא של פרשת "תצווה" העוסק שמזבח הקטורת, הלא הוא מזבח הזהב:
וְעָשִׂיתָ מִזְבֵּחַ מִקְטַר קְטֹרֶת עֲצֵי שִׁטִּים תַּעֲשֶׂה אֹתוֹ:...לֹא תַעֲלוּ עָלָיו קְטֹרֶת זָרָה וְעֹלָה וּמִנְחָה וְנֵסֶךְ לֹא תִסְּכוּ עָלָיו: וְכִפֶּר אַהֲרֹן עַל קַרְנֹתָיו אַחַת בַּשָּׁנָה מִדַּם חַטַּאת הַכִּפֻּרִים אַחַת בַּשָּׁנָה יְכַפֵּר עָלָיו לְדֹרֹתֵיכֶם קֹדֶשׁ קָדָשִׁים הוּא לַ-י-ה-וָ-ה:

הרמב"ן על אתר מגלה לנו ש:"וזהו רז שנמסר למשה רבינו שהקטרת עוצרת המגפה " ואכן הקטורת הצילה את ב"י מהמגפה בפרשת קורח.בה התורה ומדגישה ומבהירה שתפקידו של הכהן הגדול הוא לכפר על ב"י וזאת הוא עושה ביום הכיפורים על קרונות מזח הקטורת.לכפר אך לא לאפשר להם לחטוא, להגן ולבקש על חטאם אך לא להוליך אותם אליו
( גם אם בנסיונות של משיכת זמן).הקטורת נועדה לעצור את המגפה אך אסור לכהן בשום מקרה לאפשר לעם לצעוד אל החטא ( ובניו של אהרון חטאו בקטורת ונענשו על חטאתם וגם על חטאו של אהרון אביהם).
ועם כל זאת, לאור הכוונות הטובות שהניעו את אהרון, לא פנה אליו ה' באופן גלוי ע"מ להעמידו על חטאו ולהענשיו בגלוי ומכאן נלמד עד כמה היה עדין חטאו-טעותו.












אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה