פרשת ויקהל פותחת במעמד מיוחד בו מקהיל משה את כל עדת בני ישראל ומצווה אותם על השבת ועל עשיית המשכן:
וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה יְ-ה-וָ-ה לַעֲשֹׂת אֹתָם
לרוב העוברו המסרים של משה לא דרך הקהלת כל העם אלא ע"י העברת המסר לראשי העם שהעבירו הלאה לכולם, מדוע ראה משה צורך להקהיל כעת את כל העם ולדבר אליו ישירות?
נעיין בדברי התורה בסוף הפרשה הקודמת:
וַיְהִי בְּרֶדֶת מֹשֶׁה מֵהַר סִינַי וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיַד מֹשֶׁה בְּרִדְתּוֹ מִן הָהָר וּמֹשֶׁה לֹא יָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ: וַיַּרְא אַהֲרֹן וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מֹשֶׁה וְהִנֵּה קָרַן עוֹר פָּנָיו וַיִּירְאוּ מִגֶּשֶׁת אֵלָיו: וַיִּקְרָא אֲלֵהֶם מֹשֶׁה וַיָּשֻׁבוּ אֵלָיו אַהֲרֹן וְכָל הַנְּשִׂאִים בָּעֵדָה וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֲלֵהֶם: וְאַחֲרֵי כֵן נִגְּשׁוּ כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיְצַוֵּם אֵת כָּל אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה אִתּוֹ בְּהַר סִינָי: וַיְכַל מֹשֶׁה מִדַּבֵּר אִתָּם וַיִּתֵּן עַל פָּנָיו מַסְוֶה: וּבְבֹא מֹשֶׁה לִפְנֵי יְ-ה-וָ-ה לְדַבֵּר אִתּוֹ יָסִיר אֶת הַמַּסְוֶה עַד צֵאתוֹ וְיָצָא וְדִבֶּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֵת אֲשֶׁר יְצֻוֶּה: וְרָאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת פְּנֵי מֹשֶׁה כִּי קָרַן עוֹר פְּנֵי מֹשֶׁה וְהֵשִׁיב מֹשֶׁה אֶת הַמַּסְוֶה עַל פָּנָיו עַד בֹּאוֹ לְדַבֵּר אִתּוֹ:
אור מופלא קורן מפניו של משה וב"י יראים מלגשת אליו. משה קורא אליו את הנשיאים ואח"כ את כל העם ומדבר אליהם, ובמשך כל שאר הזמן הוא עוטה על פניו מסווה וכפי שמסביר ספורנו במקום:
"אבל בעוד שהיה מדבר איתם היה בלי מסוה כענין והיו עינך רואות את מוריך"(ספורנו על שמות,לד,לד)
משה רבנו הסיר את המסווה רק כשאר דיבר אל ה' וכאשר דיבר אל העם.מכל מקום, השמועות אודות קרני ההוד של שמה ללא ספק פרשה לה כנפיים ויתכן שיצרה בהלה וחשש בקרה העם שעבר טלטלות רבות החל ממעמד הר סיני ועד לירידה הגדולה בחטא העגל וחזור למעמד רדתו בשנית של משה לאחר שנתכפר להם ע"י ה'.משה מבין שמוטלת עליו חובה ליצור קירוב בין העם ובין שליח ה', קירוב אשר יבוא לידי ביטוי ע"י הסרת המסווה ומעמד מיוחד של התקהלות כל עדת ב"י קרי כולם , כולל ערב רב אשר יבואו ויחזו במשה האיש, לא מתוך גאווה ח"ו אלא להיפך מתוך רצון לחבר ולקשר בינם לבינו.זו הסיבה שהוא מכנס מיד את כל העשה במעמד הקהל וכמובן יוצק תוכן חשוב מאין כמוהו לתוך מעמד זה: חזרה על מצוות השבת והוראות ההפעלה לבניית המשכן.
וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה יְ-ה-וָ-ה לַעֲשֹׂת אֹתָם
לרוב העוברו המסרים של משה לא דרך הקהלת כל העם אלא ע"י העברת המסר לראשי העם שהעבירו הלאה לכולם, מדוע ראה משה צורך להקהיל כעת את כל העם ולדבר אליו ישירות?
נעיין בדברי התורה בסוף הפרשה הקודמת:
וַיְהִי בְּרֶדֶת מֹשֶׁה מֵהַר סִינַי וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיַד מֹשֶׁה בְּרִדְתּוֹ מִן הָהָר וּמֹשֶׁה לֹא יָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ: וַיַּרְא אַהֲרֹן וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מֹשֶׁה וְהִנֵּה קָרַן עוֹר פָּנָיו וַיִּירְאוּ מִגֶּשֶׁת אֵלָיו: וַיִּקְרָא אֲלֵהֶם מֹשֶׁה וַיָּשֻׁבוּ אֵלָיו אַהֲרֹן וְכָל הַנְּשִׂאִים בָּעֵדָה וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֲלֵהֶם: וְאַחֲרֵי כֵן נִגְּשׁוּ כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיְצַוֵּם אֵת כָּל אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה אִתּוֹ בְּהַר סִינָי: וַיְכַל מֹשֶׁה מִדַּבֵּר אִתָּם וַיִּתֵּן עַל פָּנָיו מַסְוֶה: וּבְבֹא מֹשֶׁה לִפְנֵי יְ-ה-וָ-ה לְדַבֵּר אִתּוֹ יָסִיר אֶת הַמַּסְוֶה עַד צֵאתוֹ וְיָצָא וְדִבֶּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֵת אֲשֶׁר יְצֻוֶּה: וְרָאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת פְּנֵי מֹשֶׁה כִּי קָרַן עוֹר פְּנֵי מֹשֶׁה וְהֵשִׁיב מֹשֶׁה אֶת הַמַּסְוֶה עַל פָּנָיו עַד בֹּאוֹ לְדַבֵּר אִתּוֹ:
אור מופלא קורן מפניו של משה וב"י יראים מלגשת אליו. משה קורא אליו את הנשיאים ואח"כ את כל העם ומדבר אליהם, ובמשך כל שאר הזמן הוא עוטה על פניו מסווה וכפי שמסביר ספורנו במקום:
"אבל בעוד שהיה מדבר איתם היה בלי מסוה כענין והיו עינך רואות את מוריך"(ספורנו על שמות,לד,לד)
משה רבנו הסיר את המסווה רק כשאר דיבר אל ה' וכאשר דיבר אל העם.מכל מקום, השמועות אודות קרני ההוד של שמה ללא ספק פרשה לה כנפיים ויתכן שיצרה בהלה וחשש בקרה העם שעבר טלטלות רבות החל ממעמד הר סיני ועד לירידה הגדולה בחטא העגל וחזור למעמד רדתו בשנית של משה לאחר שנתכפר להם ע"י ה'.משה מבין שמוטלת עליו חובה ליצור קירוב בין העם ובין שליח ה', קירוב אשר יבוא לידי ביטוי ע"י הסרת המסווה ומעמד מיוחד של התקהלות כל עדת ב"י קרי כולם , כולל ערב רב אשר יבואו ויחזו במשה האיש, לא מתוך גאווה ח"ו אלא להיפך מתוך רצון לחבר ולקשר בינם לבינו.זו הסיבה שהוא מכנס מיד את כל העשה במעמד הקהל וכמובן יוצק תוכן חשוב מאין כמוהו לתוך מעמד זה: חזרה על מצוות השבת והוראות ההפעלה לבניית המשכן.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה