יום רביעי, 24 בפברואר 2010

תצווה: הלבוש ומשמעותו

פרשת תצווה שמה דגש רב על בגדיו של הכהן הגדול,לכאורה יש כאן פוקוס על משהו חיצוני, לבוש, כאשר אנו יודעים שהתורה תמיד חותרת אל הפנימיות והערכיות של הצד הרוחני ועל כן קשה קצת להבין מדוע האריכה התורה בעניין זה.

המפתח להבנת העניין כמובן נמצא סוף פרשת תרומה:
כָּל עַמּוּדֵי הֶחָצֵר סָבִיב מְחֻשָּׁקִים כֶּסֶף וָוֵיהֶם כָּסֶף וְאַדְנֵיהֶם נְחֹשֶׁת: אֹרֶךְ הֶחָצֵר מֵאָה בָאַמָּה וְרֹחַב חֲמִשִּׁים בַּחֲמִשִּׁים וְקֹמָה חָמֵשׁ אַמּוֹת שֵׁשׁ מָשְׁזָר וְאַדְנֵיהֶם נְחֹשֶׁת: לְכֹל כְּלֵי הַמִּשְׁכָּן בְּכֹל עֲבֹדָתוֹ וְכָל יְתֵדֹתָיו וְכָל יִתְדֹת הֶחָצֵר נְחֹשֶׁת:

התורה מלמדת אותנו על כך שכל עמודי החצר היו מחושקים בכסף ואפילו וויהם צופו נחושתוהטעם לכך כפי שמסיר חזקוני היה כדי שלא יתבקעו מחום השרב.ובפסוק החותם אנו למדים שכל כלי המשכן הקטנים כגון פטישים וכד' אף הם צופו בנחושת.נמצאנו למדים שכל הכלים לכל סוגיהם קיבלו מעטפת-ציפוי או חישוק- שהגנה עליהם והקיפה אותם.בידוע שעטיפה נועדה לשמור על מה שהיא עוטפת,כך בכלי המשכן וכך גם בוודאי בבגדי הכהן.אמנם, לבגדיו של הכהן תפקידים נוספים כחלק מעבודת המקדש אבל בראש ובראשונה הם מהווים מעטפת מגינה ומכבדת כפי שבן סירא אומר:
"הדר אלוקים בני אדם והבגדים מכבדים את האדם".(מדרש ילמדנו)
מובן שהעבודה במקדש הצריכה כובד ראש, נקיות,טהרה ו- לבוש מיוחד ההולם את המקום.אין אנו יודעים את משמעות הבגדים שלבש הכהן כשם שאין דעתנו יכולה להשיג את כל משמעויות פרטי כלי המשכן אך ברור שכשם שפטישים וכלים קטנים צריכים למעטפת כך בוודאי שהכהן ההדיוט והכן הגדול נזקקים לה כחלק מעבודתם במקדש.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה