יום שבת, 20 בפברואר 2010

תרומה: כבוד ה' והמשכן

הקב"ה מודיע למשה על השראת שכינתו במשכן שיקימו לו וקשה להבין כיצד יכול הקב"ה ,אשר מלא כל הארץ כבודו, לשכון במקום מצומצם וכבר עמלו על כך המדרשים וננסה להביא תובנה מחיתומה של פרשת משפטים.
הפרשה מסתיימת בתיאור הדברים שהתרחשו לפני העליית משה אל הר סיני:
וַיִּשְׁכֹּן כְּבוֹד יְ-ה-וָ-ה עַל הַר סִינַי וַיְכַסֵּהוּ הֶעָנָן שֵׁשֶׁת יָמִים וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִתּוֹךְ הֶעָנָן (כד,טז)

הר סיני מתקדש וב"י מצטווים שלא לגעת בהר וכל זה משום ש"כבוד ה'" שוכן על ההר .הדגש הוא על כבוד ה' ולא ה' עצמו.וכך גם מתרגם אונקלוס את הפסוקים התארים את אשר התחולל בטרם עלה משה אל ההר:
וַיֶּחֱזוּ אֶת הָאֱ-לֹהִים -וַחֲזוֹ יָת יְקָרָא דַיְ-יָ (אונקלוס,כד,יא)
וַיַּעַל מֹשֶׁה אֶל הַר הָאֱ-לֹהִים - וּסְלֵיק משֶׁה לְטוּרָא דְאִתְגְלִי עֲלוֹהִי יְקָרָא דַיְ-יָ (אונקלוס,כד,יג)
אונקלוס מסביר את שם אלוקים ככבוד ה' שכן אצילי ב"י לא יכולים לראות אלוקים עצמו אך יכלו להגיע למדרגה בה ראו את כבודו וכך גם הר האלוקים-הר סיני- נקרא כך כפי שאמרנו משום שכבוד ה' שכן על ההר.
ממילא גם במשכן, שהוא מעין הר סיני נייד, לא שרה אלוקים בעצמו שכן אלוקים אינו מצמצם עצמו למקום אחד אבל כבוד ה' שורה על המשכן וגם זה כמובן מותנה בקיום הדברים הבאים:
וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם (כה,ח)
כלומר, אחרי שב"י יעשו את המקדש( ובזמן המדבר הרי הוא המשכן) אזי ה' ישכון בתוך ב"י ואז ורק אז ישכון כבוד ה' במשכן עצמו.כשב"י מאוחדים(ועשו) ומקיימים מצוות ה'(ועשו לי) הרי שאז הקב"ה שוכן בתוך ליבם וממילא כבוד ה' , כפי שנגלה בהר סיני, שוכן גם במקדש-משכן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה